Lymfsystemet är ett av kroppens cirkulationssystem och kallas ofta ”det bortglömda systemet”. Det reglerar vätskebalansen i kroppen och transporterar fettet i maten som vi äter från tunntarmen till levern. Systemet utgör också en stor del av kroppens immunförsvar och rensar ut bakterier, virus, tumörceller och andra toxiner som inte ska vara i kroppen.

Lymfvätskan transporteras i kärl som sitter precis under huden och runt omkring våra inre organ. På sin väg genom kroppen passerar lymfvätskan noder som innehåller vita blodkroppar som oskadliggör toxiner m.m. Själva transporten av vätskan står diafragman och skelettmusklernas rörelser för. Det är därför det är så viktigt med djupandning och att röra på sig. Paradoxalt nog mår lymfsystemet inte så bra av alltför intensiv träning. Det beror på att lymfsystemet verkar i det parasympatiska nervsystemet, dvs. det system som jobbar när vi befinner oss i vila (detsamma gäller t.ex. för matsmältningssystemet).

När det blir stagnation i lymfsystemet kan kroppen inte riktigt återhämta sig. Trötthet, hjärndimma, svullnad, återkommande infektioner/förkylningar, värk, utslag eller övervikt som inte vill försvinna är alla signaler om att lymfans flöde kan behöva hjälp på traven. Stagnationer i lymfsystemet kan bero på en mängd olika orsaker, exempelvis hård träning, åtsittande kläder, ärr, operationer eller – kanske den vanligaste orsaken – stress.

Det finns många saker du kan göra för att förbättra flödet i ditt lymfsystem och därmed få en bättre balans i kroppen och bättre effekt i ditt immunförsvar. Lymfmassage, egenvård och lymfyoga är exempel på mycket verksamma metoder för att återfå balansen i systemet, men även kostomläggning och stresshantering kan behövas som kompletterande behandling.